När du bestämt dig för att uppgradera dina AN-kopplingar finns det saker du bör tänka på innan du går från idé till handling. Många är inte medvetna om att det finns en rad olika storlekar, modeller och märken. Först och främst bör du ta reda på vilken modell som passar just din motor, detta kan vara lite knepigt och det kan vara till din fördel att kontakta en professionell verkstad innan du börjar meka själv. En AN-koppling märks inte ut i millimeter som många verkar tro, istället står siffran i produktnamnet för cylinderns diameter. Av den anledningen är det skönt att ha med sig någon med erfarenhet när det kommer till inköp av en ny AN-koppling. En tumregel är också att vända sig till en återförsäljare som importerar direkt från USA. Det är i staterna som AN-kopplingen har sitt ursprung och namnet är en förkortning av “Army/Navy”. Detta för att AN-kopplingar traditionellt har använts inom det militära och där behövs en standardisering som är kompatibelt både med arméns och flottans fordon. Därför fungerar AN-kopplingar lika bra till vatten- och oljesystem.
Det finns också väldigt många billiga kopior av AN-kopplingar att köpa online från olika asiatiska länder. Det kan vara lätt att lockas av det låga priset, men vi rekommenderar starkt att inte falla för dessa produkter då vi har har erfarenhet av att kvaliteten inte håller samma nivå som en AN-koppling från USA. Det går också bra att kolla med svenskbyggda AN-kopplingar som alternativ. Det finns några verkstäder i Sverige som bygger riktigt grymma AN-kopplingar. Då hela poängen med att byta ut en vanlig slangklämma till en AN-koppling är att komponenten inte ska lossna vid högt tryck är det viktigt att denna produkt håller hög klass. En AN-koppling skruvas på, till skillnad från en slangklämma, och klarar därför ett mycket högre tryck. Detta hjälper hela fordonets flödessystem att nå toppnivåer. En AN-koppling av högsta kvalitet bör därför vara en självklarhet när du vill bygga en snabb bil.